sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Touchdown!

Tänään on vuosi siitä kun aloitin Mörkösen pujotteluproggiksen. Viimeiset neljä kuukautta olen ollut enemmän ja vähemmän samassa tilassa pujottelun kanssa. Mörkö hakee pujotteluun hyvin, suorittaa pujottelun omatoimisesti, mutta kaksi viimeistä väliä tuottaa tuskaa. Tähän on kokeiltu vähän sitä sun tätä ratkaisua, mutta mikään ei ole vienyt oikeasti eteen päin. Muutamat viime viikot olen ollut enemmän vakuuttunut siitä että ongelman syy onkin minä eikä koiran osaaminen, mutten ole toisaalta keksinyt mikä syynä voisi olla. Niinpä tänään sovittiin treenit Marjan kanssa, tavoitteena oli saada video onnistuneesta ja virheellisestä pujottelusta sekä laukalla suoritetusta puomista. Ihan sitä mitä tilattiin ei saatu, mutta paljon ajatuksia kuitenkin.

Pujottelu

Aloitimme pujottelusta ja ongelmaksi tuli se, ettei tahtonut tulla millään onnistunuttakaan pujottelua. Viimein laitoin kaksi kaarta pujottelun loppuun kummallekin puolelle, jottei menisi ihan lekkeriksi koko homma.



Vaikken saanutkaan haluamaani materliaalia, eli onnistunutta ja virheellistä suoritusta verrattavaksi, sain paljon paremman ymmärryksen tilanteesta kun oli extra silmät mukana. Koska 10 ensimmäsitä keppiä menee moitteetta, kokeilimme mitä tapahtuu puolikkaalla pujottelulla. Kuvaaja vakaasti uskoi että puolikas menee erinomaisesti, itsellä iso epäilys... ja niinhän siinä kävi että aivan sama ongelma kahdessa viimeisessä välissä ilmeni myös puolikkaalla pujottelulla! Ongelma on siis minussa, niin kuin olen jo aavistellutkin.

Analysoituamme tilannetta havaitsimme seuraavaa: kun Mörkö menee viimeisillä kaarilla pujottelun jatkan rennosti juoksua eteen päin. Kun taas kaaria ei ole, alan viimeisten välien aikana vahtaamaan (käännän yläkroppaa koiraa kohti) että tuleeko Mörkö oikein vaiko ei. Tämä taas aiheuttaa ilmeisesti Mörkölle painetta ja epävarmuutta ja se taas vahtaa minua suoritukseen keskittymisen sijaan. Molemmin puoleinen luottamuspula!

Tässä vaiheessa treenikaveri huomasi kysyä, että miksi juoksen niin paljon Mörkön edellä pujottelussa. Jaa-a, enpä ole ajatellut edes asiaa. Tapa on jäänyt alkutreeneistä. Testimielessä kokeilin vielä yhden pujottelun niin, että kävelin Mörkön vieressä koko pujottelun. Alku meni kuten aina, viimeisissä väleissä Mörkö muuttui epävarmemmaksi ja vauhti hidastui ja Mörköläinen lähes hiipi viimeiset metrit mutta suoritti pujottelun kuitenkin. Minun urhea pieni mies, päivään mahtui paljon toistoja, epävarmuutta ja luottamuspulaa ja silti Mörköläinen jaksaa yrittää. Mörkö, lupaan ettei tämä tule toistumaan!

Touchdown! Olen treenannut Mörkön kanssa sisäänmenokulmia. Olen treenannut etäisyyttä pujotteluun. Olen treenannut takaaleikkausta kun Mörkö on jo pujottelussa. Olen treenannut persjättöä Mörkön vielä ollessa pujottelussa. Mutta olen unohtanut oman sijainnin treenaamisen. Oikeastaan aina Mörkö menee edellä pujotteluun, viimeistään puolessa välissä saavutan koiran ja juoksen ohi ja lopussa olen Mörkön edellä. En ole IKINÄ tehnyt pujottelua niin että kävelisin Mörkön vieressä. Enkä ole ikinä antanut Mökrön mennä koko pujottelua ollen edessäni.

Treeniagendalle siis lisää verkkoja. Niin että Mörköllä on mahdollisuus suorittaa pujottelu itsevarmana oikein. Treeniä niin että etenen koko ajan Mörkön tahtiin. Treeniä niin että Mörkö on koko ajan edellä. Välillä treeniä vanhaan malliin. Verkkojen paikkoja ja määriä vaihdellen. Kun pujottelu onnistuu aina näillä variaatioilla, sitten vasta seuraavan kerran yritys pujottelun suorittamiseen ilman apuja. Vasta sitten kun minä luotan koiraan ja koira luottaa minuun. Sitten kun me ei enää kärsitä luottamuspulasta.

Samaan aikaan ahdisti tajuta ongelman ydin (toivottavasti) ja helpotti ymmärtää että mitä tehdä seuraavaksi.


Puomi

Puomin alastulokontaktia olen aikaisemminkin pähkäillyt. Jos haluan että Mörkö pysähtyy kontaktille, niin koko laskevan osan suoritus on hitaampaa ravia. Jos taas hetsaan Mörköä niin että saisin mahdollisimman nopean puomin suorituksen niin Mörkö tekee juoksukontaktin. Onko juoksukontaktin tekeminen niin vaarallista? Tätä olen yrittänyt pohtia. En edelleenkään tiedä vastausta, mutta nyt on video mistä edes tutkia tämän hetken suoritusta. Jos jollakin on mielipidettä asiaan, niin pyydän kommentoimaan :) Hyvää tämän päivän puomissa oli se, ettei Mörkö ollenkaan arastellut puomin alla olevaa putkea. Joskus kun Mörkö hämmästelee enemmän putkea kuin keskittyy suoritukseen.



Takaaleikkaus

Jostain syystä viikkotreeneissä ei olla pahemmin harjoiteltu takaaleikkauksia. Sen takia olen tosin yllättynyt miten hyvin Mörkö kuitenkin takaaleikkauksissa toimii. Treenien loppuun tehtiin kaksi kertaa oikein mukava rallattelu, Mörkö oli erittäin pätevä pikku koira. Oli hyvä lopettaa treenit tähän onnistumiseen :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti